Ihanaa, ihanaa Leijonat ihanaa!
Kuuntelin juuri liikenneministeri Anne Bernerin selvityksen J. Sipilän hallituksen suunnitelmasta yhtiöittää valtion tie-, rautatie- ja vesiväylät kunnianhimoisella aikataululla vuoden 2018 alkuun mennessä.
Tie Hämeessä Werner Holmberg
Kuuntelin juuri liikenneministeri Anne Bernerin selvityksen J. Sipilän hallituksen suunnitelmasta yhtiöittää valtion tie-, rautatie- ja vesiväylät kunnianhimoisella aikataululla vuoden 2018 alkuun mennessä.
Kuten muutama juttu takaperin tässä blogissa uumoilinkin, on kysymys erillishankkeesta, mutta joka liitetään Keskustapuolueen maakuntamalliin saumattomasti yhtenä elementtinä.
Esityksensä aikana ministeri A. Berner useaan otteeseen vertasi väyläyhtiön toimintaa teleoperaattoreiden toimintaan. Yhtäläisyyksiä löytyykin. Suurena fundamentaalisena erona on kuitenkin immateriaalisen myyminen, näkymättömän radiotaajuusavaruuden myyminen. Näkymättömiä taivasteitä myytiin. Autoilijat Sofia, Pentti, tai Onni eivät tuota myyntiä suoraan ole huomanneet, välillisesti kylläkin.
Väyläyhtiön perustamisessa sen sijaan siirretään, ei myydä eikä lahjoiteta ns. lapiokansallisomaisuutta, eli tiestöä, rautatiet ja meriväylät perustettavan valtion omistaman luonnollisen monopoliyhtiön omistukseen. Valtion budjettivallan ja asiakirja-avoimmuuden ulkopuolelle. Läpinäkymättömiin. Tuo yhtiö sitten määrittää tuotteensa tukkuhinnan edelleenmyynnille vähittäiskaupassa.
Yhteiskunnan omistamien yhtiöiden myynneistä on kokemuksia viime vuosilta mm. Soklin fosfaattikaivoksen, telealan Digia Oy:n, sekä sähkönsiirtoverkon Carunan osalta.
Oletuksena, A. Bernerin mukaan, vähittäiskauppiaiden kilpailu pitää hinnat kurissa loppukäyttäjien osalta ja esityksessäkin heille taataan vain kohtuullinen tuotto sijoitetulle pääomalle, mikä se kohtuullinen tuotto sitten onkin. Toinen oletus on maksupohjan laajeneminen uusien käyttäjien myötä, joka muodostaa korvamerkittyä uutta rahaa väylästömme korjausvelan kattamiseen, tai takaisin maksuun. Veroluoteiset maksut eivät A. Bernerin mukaan voi olla korvamerkittyjä, paitsi Yle-vero, joka pompsahti esiin.
Esitys herättää kysymyksiä. Kuten mm. tavara, julkisen- ja taksiliikenteen osalta mahdollinen hintojen nousu kuin myös epäily yhtiöittämisen metamorfoosin uuden asteen mahdollistavasta vaikutuksesta väyläyhtiön mahdollisessa myynnissä ulkomaiseen omistukseen. Operaattoreiden osalta ulkomaiset yritykset ovat itsestään selvyys ajanmyötä ja siten kohtuullisetkin katteet valuvat niiden osalta pois Suomesta. Tätä ei vielä tänään ole ääneen lausuttu. On myös kymmeniä muita kysymyksiä ja myös satoja teknisiä ja lainsäädännöllisiä ongelmia, jotka on ratkaistava hyvin nopeassa aikataulussa. Herääkin kysymys, jälleen kerran, lainvalmistelun tasosta.
Ns. ajoneuvon gps-paikannus sen sijaan ei minussa juurikaan herätä mitään. A. Bernerin mukaan se pikapuolin tulee joka tapauksessa EU:n määräyksestä. Eli mennään road-mapilla: koirat, autot, ihmiset. Tässä yksittäisessä asiassa rouva ministerillä lienee kuitenkin ollut väärää tietoa. EU ei tule vaatimaan jatkuvaa ajoneuvokohtaista gps-seurantaa.
Kaikesta huolimatta ilmoittaudun hankkeen kannattajaksi. Siitäkin huolimatta, että esitys lyö korville kansalaisten pyrkimystä energian säästöön omissa valinnoissa. Hyöty kun kuitenkin leikataan valtiolle. Jatkossa voikin olla vaikeaa motivoida kansalaisia energiansäästötalkoisiin mm. suosimalla sähköautoja. On kuitenkin selvää, että jo lähitulevaisuudessa joudutaan rajoittamaan nykyisen kaltaista, modernia massojen liikkumista. J. Sipilä on tämän sisäistänyt.
Kuten muutama juttu aiemmin blogissani olen tarkemmin kertonut, kannatan J. Sipilän nerokkaita toimia maaseudun tyhjentämiseksi elonkehän suojelun nimissä. A. Bernerin esittelemä väyläpaketti tulee myös estämään, jos nyt ei aivan heti, niin ainakin lähitulevaisuudessa, köyhtyvältä maalaisväestöltä liikkumisen vanhoilla, suuripäästöisillä autoilla yhtään mihinkään. On siis muutettava kasvukeskukseen konttirivareihin elinkeinoelämän suhdannesäätelytyövoimaksi.
Elonkehä kiittää.
Esityksessä liikenneministeriö onkin, aivan oikein, laskenut autoilun vähenevän noin 5 miljardia kilometriä.
Elonkehä kiittää.
Onkin äärimmäisen tärkeää näyttää tukemme jo tulevissa kunnallisvaaleissa KepuKokoomuksen koaliitiolle. Meidän tulee ymmärtää J. Sipilän eeppinen hanke Suomen maaseudun pelastamiseksi vähentämällä alueellinen ihmiskuormitus olemattomaksi.
Lisäys klo 15.00
Kuulin juuri luotettavalta taholta Helsingistä, että fundamentalistikepulaisella, M. Pekkarisella on alkanut puolutoverinsa A. Bernerin esityksen vuoksi puntti tutisemaan. No mikä mikä ...
Nooo, kertoo varmaan pian julkisuudessa itse tarkemmin.
Lisäys lisäykseen: IS, ti. 24.1.17
Pekkarinen tuli ulos kulissista. Taitavana poliitikkona vasta nyt, suurimman kohun laskettua.
Mauri Pekkarinen: Hyvä, että Bernerin uudistus peruttiin http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-2000005058356.html?utm_source=kopioi+leikep%C3%B6yd%C3%A4lle&utm_campaign=kopioi+leikep%C3%B6yd%C3%A4lle-share&utm_medium=social&utm_content=android.iltasanomat.fi
Lisäys lisäykseen: IS, ti. 24.1.17
Pekkarinen tuli ulos kulissista. Taitavana poliitikkona vasta nyt, suurimman kohun laskettua.
Mauri Pekkarinen: Hyvä, että Bernerin uudistus peruttiin http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-2000005058356.html?utm_source=kopioi+leikep%C3%B6yd%C3%A4lle&utm_campaign=kopioi+leikep%C3%B6yd%C3%A4lle-share&utm_medium=social&utm_content=android.iltasanomat.fi
Joka tapauksessa huono juttu elonkehälle, jos nimittäin lähtevät torppaamaan. Omiaankin.
Lisäys klo 15.22
Saamani juuri tulleen tiedon mukaan valtionvarainministeriöstä on puututtu A. Bernerin pikku kömmähdykseen: valtion budjetista poistuu ministerin mukaan 1,8 miljardia verotuloja, mutta myös saman verran menoja. Valtiovarainministeriö kysyykin, että millä korvataan satojen miljardien erotus tuosta summasta, joka verotulojen muodossa suunnataan budjetissa muualle kuin liikenteeseen. Verot kun eivät ole korvamerkittyjä maksuja. Näinhän A. Berner tänään meitä opetti. Kysymys on oikeutettu.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti