tiistai 29. marraskuuta 2022

LÄHTÖ

Tänään pitäisi saada aikaan viimeinen postaus Instagramiin. Miksi olen tähän lähtöpäätökseen tullut? Kirjoitin asiasta jo viikkoja sitten, että lähden. Lähtöaika vain jäi ilmaan. Aiemmin, jo jonkin aikaa sitten, olen poistunut Facebookista ja muutamia viikkoja sitten Twitteristä. Poistuminen Instagramista on luonteva jatko.

Suuressa kuplassa haettuna syy lähtööni viestialustoilta on niiden nopea muuttuminen. Muutoksen vääjäämättömyyden kaikessa olevaisessa ymmärrän, niin somessakin, mutta voin olla pääosin tuon muutoksen ulkopuolella, sen yksittäisenä tekijänä ja mahdollistajana. Erityisesti kaksi keskeistä asiakokonaisuutta somen muutoksessa harmittaa. Muut syyt sisältyvät niihin.

Ensimmäinen on keskittyminen. Alustat keskittyvät yhä harvempien omistukseen ja sitä kautta määräysvaltaan. Meta-konsernissa, yli sen 70 miljardin dollarin liikkeenvaihdon, pitää valtaa toimitusjohtaja Mark Zuckenberg, joka perusti Facebookin. Metassa näkyy alustojen keskittyminen. Metan varjon alle on ostettu ja siirretty muun muassa Facebook, Whatsapp, Instagram ja Messenger. Massiivinen alustojen keskittyminen yhteen omistukseen vaikuttaa vääjäämättä tiedon keräämiseen tehostetusti asiakkaista, heihin lähes huomaamattomasti vaikuttamisen ja käyttäjämassan käyttämisen omistajien päämäärien saavuttamiseksi. On myös kiistatonta, että keskittynyttä, globaalia sosiaalista mediaa pystyvät kolmannet osapuolet manipuloimaan ja käyttämään omien kohderyhmiensä manipulointiin. Tässäkin alustojen keskittyminen on keskeinen tekijä.

Merkittävä ja uusi somen ilmiö on alustasegregaatio. Suosituimmat some-alustat keskittyvät yhä harvempiin käsiin. Paras esimerkki on Twitter. Miljardööri Elon Musk osti Twittertin 44 miljardilla dollarilla täydelliseen määräysvaltaansa ja palautti alustalla qanonlaisen narratiivin hyväksymällä valheelliset "tosiasiat" tosiasioina. Samalla, todistetun valehtelunsa vuoksi, Twitteristä poistettu ex-presidentti Donald Trump sai takaisin kirjoitusoikeutensa. Muskin poliittisesta vaikuttamisesta kouriintuntuvin, toistaiseksi, oli hänen kehotuksensa äänestää 2022 välivaaleissa republikaaneja. Minulle kehotus oli lähteä Twitteristä lopullisesti. Juuri nyt Twitter erityisesti anglosaksisessa maailmassa täyttyy Venäjän presidentin Vladimir Putinin ja sotapolitiikkansa ymmärtäjistä. En halua tätä toimintaa tukea käyttämällä alustaa. 

Myös qanonlaiset ovat aktivoituneet Twitterissä. Viikolla nähdyssä dokkarissa senaattoriksi pyrkivä qanonlainen esittää täysin vakavasti muun muassa, että presidentti Obama on pedofiili ja että rouva Obamalla on isompi penis kuin väitteen esittäjällä, eivätkä heidän lapsensa ole heidän omiaan. Dokkari löytynee toistaiseksi Yle Areenasta.


Toiseksi tulevat sisällölliset muutokset. Mainonnan lisääntymisen lisäksi yhä enemmän katseluaikaa saavat lyhyet viedot, joilla kuvataan merkillisiä sattumuksia, ajatuksellista kepeyttä ja niin sanottua tik-tok-tanssia eri muodoissaan. Siis sirkushuveja. Keskeistä on videon nopeus, lyhyys ja pääsääntöisesti sisällön aneemisuus. Muutos näkyy myös YouTubessa jossa on oma paikansa Short-videoille. Muutokset kertovat erityisesti somea käyttävien ihmisten mielenkiinnon keston jänteen lyhentymisestä. Lisäksi omistajien vaikutus sisältöihin on yhä enemmän huomattavissa.

Yksi keskeinen tähän liittyvä Instagramista lähtöni syy on kanavan nopea kaupallistuminen. Jopa puolet postauksista on tehty mainonnan yhtenä alalajina. Itse mainos useinkin verhotaan postattaviin "omiin kuulumisiin", kaupalliseen yhteistyöhön, mutta myös täysin suoraa mainontaa on. Mainosvälejä Instavirtaan ostavat niin autokauppiaat kuin verkkokaupat ja jopa kylien elitarvikekaupat. Juuri ennen tätä kirjoitusta laskin viidestäkymmenestä Instagram-postauksesta 19 kaupallista. Itse näen Instagramin kaventuneen myös sisällöitään. Jos kirjoitan Instagramiin poliittisen, kantaa ottavan päivityksen, olen outolintu. Olkoon sitten niin.

Jään vielä toistaiseksi YouTubeen ja kirjoittelen epäsäännöllisesti blogia, huolimatta siitä, että blogien kirjoittaminen, kestettyään somessa noin kaksikymmentä vuotta, on hiipumassa. Ihmiset eivät enää halua lukea arkin mittaista kirjoitusta. Se on liian työlästä.




Klikkaa auki.
Blogini: Kahdesti kadonnut.

YouTube: YouTube
                                                                                                                                                                                              


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti