perjantai 2. marraskuuta 2018

ELONKEHÄ TARVITSEE SEURAKUNTIIN USKONPUHDISTUKSEN

Metsätaloudellinen teologinen harjoitus.

Mikäli ymmärsin erään piispan saarnan, niin Jeesus eläessään teki tietoista kuolemaa, alati jatkuvaa, dynaamista uskonpuhdistusta ja etsi juutalaisten kilpailijauskonnolle,  "messias-on-jo-täällä-uskolle", limiittejä. Mitä köyhän sopi ja ei sopinut tehdä.

Toleransseja hän ei etsinyt. Ne olivat selkeinä teologisessa opetuksessaan; ikuisen kadotuksen Helvetti toisessa ääripäässä ja ikuinen elämä toisessa. Paratiisissa. Molemmat maallisten tekojen syyllisyyden uhalla voimaannutettu, mutta silti ehdollisina.

Tästä muuten seuraajansa Paavali jatkoi lennossa Rooman valtakunnan orjalliston suuntaan. Tuolloin vielä taseeseen, rahaan perustumaton immateriaalinen pelastusoppi sai vankan kannatuksen. Jeesus sen oli luvannut. Käytyään planeetalla. Lupasi pelastuksen Jerusalemin yössä kiiluvalta kaatopaikalta, Helvetiltä. Paikalta, jonne äidit tuhmat lapsensa uhkasivat heittää, jos eivät totelleet.
Juutalaiset odottavat Messiasta edelleen.



Takaisin Jeesukseen. Hän muun koijärvityyppisen suoran toimintansa ohessa, muisteloiden mukaan, tyhjensi synagoogan bisnesmiehistä. Bitcoinit pihalle. Hänen mukaansa "Sana" ei tarvitse rahaa ja upeita ulkoisia puitteita tullakseen julistetuksi.

Tästä Jeesuksen ajatuksesta, mitä ilmeisimmin, eräs, aikalaisten mukaan ruuallisiin ja juomallisiin nautintoihin kallellaan ollut munkki M. Luther ( s. 1483 - k. 1546 ), veti johtopäätökset ja herneet nenäänsä.



Minä luulen, että hän katui omaa ylensitä ja ylentätä ja ehkäpä ruuansulatusvaivojen ja lihomisen kautta krapuloissaan ymmärsi, laajemmassa kontekstissa, ettei niin voi jatkua. Muillakaan kirkonmiehillä. Kansanterveyden, kirkonterveyden ja jatkuvuuden vuoksi. Pragmaattinen M. Luther oli tietenkin lukenut Raamattunsa. Jeesuksen opetukset. Hän ymmärsi, että raha oli keskeinen Piru. Alkoi verinen uskonpuhdistus sotineen. Sodat ovat jatkuneet meidän ohikiitäviin päiviimme asti.

Käytyäni dialogia Savitaipaleen seurakunnan paimenen, vt. Kirkkorouvan kanssa viime päivinä seurakunnan maallisesta elämästä, joka "Sanan" vastaisesti ja liiallisella painoarvolla erotetaan henkisestä, hän toi painokkaasti ja suoraan esille maallisen puolen. Mistä rahat ulkoisten puitteiden ylläpitoon, jotta "Sanaa" voidaan ylipäätään saarnata? Ellei hakata. Puita kaadeta.





Julistaminen siis voidaan tehdä vain rahan voimalla. Ei Pyhällä Hengellä, ei Red Bullin, eikä millään muullakaan voimalla. Se tehdään ja mahdollistetaan vain rahaperkeleen voimalla. Siksi seurakuntalaiset, lyhenevän jäsenrekisterin itseaiheutetun pyörteen vuoksi, voimaperäisesti kaatavat metsää tehometsätalouden keinoin Säkniemenpalstan luonnonsuojelualueella.

Ehdotin, että Kirkkorouva aloittaisi, jos Jeesus epäteologisesti lasketaan mukaan, ja onhan hänet laskettava, kolmannen uskonpuhdistuksen. Sanoin, että sen voisi aloittaa täällä Savitaipaleella. Saarnaspöntöstä. Tuomitsemalla Rahapirun ja jääkiekkotermein, "sitä kautta" seurakuntien metsänhakkuut. Kaikissa seurakunnissa. Kirkkorouva ei ole vastannut.



Minä naulaan ja naputan. Uskonpuhdistus. Nyt.

________________

MAAILMAN KRISTITYN YHTEISÖN
VIRALLINEN PANOS MAA-PLANEETAN  SÄILYTTÄMISEKSI ON HYVIN VÄHÄINEN JA MIELIPITEET OVAT HYVIN RISTIRIITAISIA.

MONET KRISTYT YHDYSVALLOISSA MM. KANNATTAVAT PLANEETAN TUHOAVAA YDINSOTAA TULLAKSEEN NOPEAMMIN TEMMATUIKSI TAIVAASEEN. MONET HEISTÄ OVAT HALLINNON KESKEISILLÄ PAIKOILLA.

NAAPURINI, SYVÄUSKOVAINEN KRISTITTY SANOO, ETTÄ KÄYNNISSÄ OLEVA MAAILMAN TUHO ON JUMALAN TAHTO JA NOUCANDOO.

https://yle.fi/uutiset/3-10489803

MITÄ KRISTITTY AJATTELEE MAAILMAN TUHOSTA?
Panenteismi ei ole sama asia kuin panteismi, jonka mukaan todellisuus ja Jumala ovat sama asia.

https://www.kirkkojakaupunki.fi/-/maailma-tuhoutuu-mita-ajattelee-kristitt-1

--------------------

KATKERAN PÄIVÄKIRJASTA

http://karjalastakajahtaa.blogspot.com/2014/10/uudet-aforismini.html?m=1

Kun pappi puhuu, samasta asiasta, toisin virkansa puolesta kuin yksityishenkilönä, papilla on aika oman mielensä uskonpuhdistukselle.
A. E. Bäcklund



1 kommentti:

  1. Lue Erkki Lähteen "Suomalainen metsäsota". Matti puolusti aikoinaan Reino Takalaa. Kirkkoko ei halua osallistua siellä ilmastomuutoksen torjuntaan? Tekeekö syntiä?

    VastaaPoista